FELCİN ACİL TEDAVİSİ MÜMKÜN MÜ ?

İNME  / FELÇ SORUNU İLE KARŞI KARŞIYA KALAN HASTALARIN YAKINMALARI NELERDİR ?

Beynimiz bir harita gibidir. Hasar gören bölgeye bağlı olarak şikayetler  gözlenir. En sık rastlanan şikayetler;

• Güçsüzlük (Kol, bacak)

• Ağızda kayma

• Konuşma bozukluğu ( Konuşamama, konuşulanı anlayamama, dilinde sürçme )

• His kaybı

• Dengesizlik

• Baş dönmesi

• Çift görme

• Dikkat dağınıklığı ve kafa karışıklığı

1. Eğer bu şikayetler aniden başlamış ve dakikalarca sürüyorsa (sıklıkla <15 dk) GELİP GEÇİCİ BİR BEYİN DAMAR TIKANIKLIĞI olayı yaşıyorsunuz demektir. Bunu ben kalp krizi öncesi gözlenen göğüs ağrılarına benzetirim. Yani beyin krizinin veya başka bir ifadesiyle daha büyük bir felcin öncü belirtisidir. Bu nedenle bu hastalar ciddi bir biçimde araştırılmalı ve gerekli tedbirler alınmalıdır.
  2. Eğer bu şikayetler aniden başlamış  ve saatlerce  sürüyorsa (>24 saat) KALICI  BİR BEYİN DAMAR TIKANIKLIĞI veya BEYİN KANAMASI olayı yaşıyorsunuz demektir. ACİL OLARAK BU KONUDA YARDIMCI OLABİLECEK DONANIMA SAHİP VE İNME KONUSUNDA DENEYİMLİ BİR NÖROLOJİ ÜNİTESİNE BAŞVURMANIZ GEREKİR.

FELCİN / İNMENİN ACİL TEDAVİSİ NASIL YAPILIR ?

Eğer hızla hareket eder ve ilk 4.5 saat içinde felç hastalarını karşılayabilecek donanıma sahip bir hastaneye ulaşabilirseniz; pıhtı çözücü (trombolitik) ilaç verilerek damarınızın açılabilme imkanı vardır. Bu ilaç için uygun olan 3 hastanın 1’inde iyileşme, 8 hastanın ise 1’inde ise tam iyileşme gözlenir.

** İlk 3 saat içinde hastaneye ulaşabilen, ilk incelemede büyük bir beyin hasarı düşündüren bulguları ve kanaması olmayan her erişkin hasta pıhtı çözücü ilaç tedavisi için adaydır.

*** 3 ile 4.5 saat arasında hastaneye ulaşabilen hastalar için ise ilave şartlar gerekir. Bu hastalara;  “80 yaş üstü değilse,  diyabet öyküsü, geçirilmiş inme öyküsü, ağızdan pıhtı çözücü (anti-koagulan kullanımı) ilaç kullanımı öyküsü, büyük beyin hasarı (beynin bir yarı küresinde 1/3 den fazla hasar) ve çok ağır düzeyde bir felci yok” ise pıhtı çözücü ilaç verilebilir.

**** 4.5 ile 6 saat arasında hastaneye yetişebilmiş hastalarda ise yapılabilecek tek bir seçenek vardır. O da endovasküler girişim ile trombektomi (pıhtının içine ilaç vererek çözme ve değişik metotlar kullanarak pıhtıyı alma yöntemleri) yapmaktır. Buna ilaveten toplumda şah damarı olarak bilinen KAROTİS atar damarında tıkanıklık, büyük dalında (orta serebral atardamarı) kökten tıkanıklık veya beynin arka kısımlarına kan sağlayan BAZİLER atar damarında tıkanıklık mevcutsa bu hastalara da endovasküler girişim yapılır.

By | 2018-03-15T13:28:08+00:00 Mart 15th, 2018|Genel|Yorum yok